Vår volvo V90 är inte gammal. Den har knappt tappat i värde sedan vi köpte den hösten 2021. Vi började kika på att sälja båda bilarna och köpa oss en gemensam som var lite mindre än V90, men fortfarande tillräckligt stor för längre resor och hund, Vi kikar på en Volvo XC40 Recharge. En rejäl analysperiod följer på det, med att hitta inköpsvärde för våra bilar, jämföra dessa, hitta lämpliga objekt att köpa, jämföra dessa, kontrollera kravspecen på vad vi vill ha kontra vad bilarna kan ge. Roliga saker för en analytiskt lagd person, kanske inte så kul för vanligt folk.
Vad har jag lärt mig av det här då?
- Att volvo sänker sina kostnader på bilar med ca 12,4 kr/mil jämfört långmilare-lågmilare med samma utrustningspaket.
- Att vissa ”billigare” bilar är ”ryssbilar”. De är tillverkade för en annan region varför specarna kanske inte alltid är samma som de som säljs på Svenska marknaden. Exempelvis kunde värmepaketet saknas på dessa och några kunde ha eluppvärmd framruta (vilket jag gillar). De har också försäljningsrestriktioner, så de inte kan säljas utomlands hur som helst. Det är många såna på begagnatmarknaden just nu.
- Hybridbilar som inte är precis nya har vldigt kort räckvidd på el. Beroende på modell så är det mellan 5-8 mil ungefär. Det behövs ingen längre tur innan man behöver använda bensin och då är det dyrare än diesel och drar mer.
Kostnadsmässigt är det en dyr investering med elbil fortfarande (Det är vad vi tittar på), men om vi bortser från investeringskostnaden och att däck till elbil är dyrt så:
- Är försäkringen billigare (helförsäkring ca 3000 kr billigare per helår än med V90). Halförsäkringen blir ännu billigare såklart. Ca halvering mot dagens försäkringspris.
- Vägskatt för volvon har legat på över 10.000 de tre första åren, sedan ned till ca 4,500 kr/år. Elbilen har just nu en vägskatt på 360 kr/år. Ganska stor besparing där.
- Service. V90 kostar mellan 8-17 tusen kronor per service, beroende på storlek på servicen. En gång per år ska den in på service. Elbil ska in vartannat år eller efter 3000 mil. En service på elbil kostar runt 3500 kronor. Ganska stor besparing här.
- Drivmedel. Vi har solpaneler hemma där vi kan ladda ”fritt” under åtta av tolv månader på året. Resten av året får vi ladda när energipriserna är som lägst. Tänker vi oss 1500 mil per år med dieselpriser kontra 1500 mil med Elmotor och stor del hemmaladdning så är besparingen där ca 20.000 kr/år
- Totalt över tre år så minskar våra kostnader för bil med 40.000 kr/år på grund av ovanstående argumentation.