Den fjärde båten är på ingående. Den första var en Albin-21 från 1970. Den hade sovplatser och kök. Den lunkade på i 7 knop som mest. Med den lärde vi oss om stress på sjön, köra på grund osv.
Albin-21 byggdes mellan 1970-1973. Den var 2,3 meter bred och 6,3 meter lång. Den hade en inombordsmotor som gick på bensin (Albin O22). Ett djupgående på 0.6 meter. En rak propelleraxel vilket gör det något lite mer utmanande att köra i låg fart samt backa. 4 kojplatser fanns det i den. (Användes aldrig av oss)
Efter att ha testat med den så bytte vi in den mot en splitter ny Askeladden 435 DC. En rolig och väldigt lättkörd båt som vi gjorde några utflykter med.
När barnen blev lite större märkte vi att en husvagn troligen skulle vara nyttigare för oss så vi sålde båten till en grinig kille från Ekerö som upptäckte en repa i botten. (Han trodde han köpte en begagnad båt i nyskick för ett begagnatpris…)
Efter paus i båtägandet så blev vi åter med båt 2012.
En Askeladden 485 med 50hk motor och trailer. Efter fyra säsonger så skar motorn. En ny 60hk 4-taktsmotor sattes dit. Nu kom några år av frustration. Den ena motorn efter den andra stals från oss på båtklubben. Nytt staket och Covid verkar dock ha stoppat utvecklingen och motorn (3:e) som sattes på plats 2020 fick jag behålla. Båten har fungerat bra med olika lekar. Fiske, vattenskidor, utflykter osv. Det vi saknade var möjligheten att sova över i båten.
Efter båtupptagningen 2023 så började vi prata med kring båtbyte. Det fanns två vägar att gå. En ”husvagnsbåt” eller en större båt med mer fartresurser och begränsad övernattningsförmåga. Det lutade först åt det förstnämnda alternativet, men skiftade sedan över till alternativ 2 då vi inte kommer vara ute på flerveckorscamping med båten. Mer helgutflykter och upptäcksfärder.
Började kika på blocket och beräknade inköpskostnad och driftkostnad. Det är svårt att få lägre driftkostnad än en 60hk motor. Vill man göra av med bränsle finns det massor med alternativ. Jag hittade en Askeladden i rätt storlek med en Dieselmotor (drar mindre än bensimotor). Den såg fräsch ut. Betydligt bättre utrymme att sitta och umgås. Kapell över hela båten, sovplats i fören. Kök och kylskåp. Allt? som behövs för enklare övernattninga och båtutflykter.
Vi köpte båt och en ny båtvagn. Båtvagnen kommer inte förrän i början på 2024 varför vi också får vänta på båten. Har naturligtvis köpt både ny GPS och ett nytt vintertäckningskit. När vi får den är den vinterkonserverad och förberedd för resten av vintern. Vi får lära oss konservering lagom till nästa höst. Verkar dock inte vara så krångligt.