När vi tecknade fiber-beställning i slutet av 2013 med företaget Svensk Infrastruktur, så var det inte mycket till avtal som skrevs på. Hur vill du betala och vill du använda rot-avdrag, var väl ungefär vad som stod i avtalet. Med det skrivet så var det ändå en för tiden, rejäl summa pengar som skulle betalas för att få fiber indraget i huset.
Nu 10 år senare skickar företaget Open Infra (som är samma företag) en avisering om att vi behöver fylla i kontaktuppgifter samt godkänna en avtalsförändring som gör att vi behöver betala en månatlig drift & underhållsavgift framöver. Då jag inte hittade mitt originalavtal från 2013 så kontaktade jag Open Infra för att få ev avtalskopia. Den hade de. Där fanns det mycket riktigt ingen information om någon avgift. Ej heller någon information om att de hade rätt att ändra mitt avtal. Jag mailade dem igen och frågade på vilka grunder de valt att ta ut en avgift från mig och fick då ganska snabbt ett svar med ungefärlig ordalydelse:
-”Vi har begått ett misstag. Du skulle inte ha fått detta brev/avisering, Vi tar bort det från din uppkoppling.”
Det är flera frågorsom kommer upp där. Är Open Infra en ful spelare som försöker dra in extra pengar genom att kunderna inte letar rätt på sina avtal? Hotet om ett avstängt internet om man inte fyller i uppgifter och godkänner villkoren gör säkert att många som har rätt att slippa avgiften ändå väljer att acceptera villkor och betala.