I samband med upptagningen av båten så började vi prata om att skaffa en större modell av båt. Av flera anledningar. Nuvarande börjar bli trött. Osäker kvalitet på gelcoaten, för liten att sova i, trång osv.
Under några veckor så funderade vi på DC alternativt ”Husvagnsbåt”. Den kommer huvudsakligen användas för kortare utflykter. Den ska vara lätt att komma i/ur och hantera. Jag kikade på lite olika längd och jämförde förbrukning av diesel/bensin kontra hastighet. Nu byter vi från en utombordsmotor på 60hk till en inombordsmotor på ca 120hk. Vi får matlagningsmöjlighet, kyl och toa samt sovutrymme för minst två personer och en hund.
På bilder hade jag noterat att det mesta såg fräscht ut, men utifrån texten i annonsen kunde jag se att kapellet inte var bytt på ett tag. Aha, en möjlighet att pruta tänkte jag. På plats så meddelar dock säljaren att kapellet är på översyn och får några sömmar fixade samtidigt som två-tre dynor i förpiken också fick lite kärlek.
Båten är för tung för vår nuvarande båtvagn så en sådan behövde vi komplettera med. Vi kunde dessutom lämna vår nuvarande båt som inbyte. Kanske inte så värdefull som båt betraktat, men motorn är i princip ny och en sådan motor har ökat i pris med ca 20K de senaste åren. Vi hittade en bra överenskommelse där vi får ”vår” båt levererad till båtklubben samtidigt som de hämtar vår gamla båt och ger den lite kärlek i Enköping. Nya vagnen är av typen båtupptagninsvagn som man får köra i 30km/h med på vanliga vägar vilket gör att vi kan ta hem den för båttvätt osv när vi önskar.
Motorn är en inombordare med en 1,7l turbodiesel. Tanken är (tror jag) på 165 liter. Enligt båtfirman så är tidigare ägare en mekaniker som servat den på ett bra sätt. Batterierna är utbytta till nya stora volvobatterier vilket kan vara bra, inte minst med tanke på kylskåpet som kan dra lite batteri om man ska använda det. (och det vill man på sommaren). Utifrån recensioner, beräkningar osv så gissar jag att båten kommer kunna åka i ca 30 knop, men att marschfarten ligger runt 18 knop. (ca 3000 varv) Vid det varvtalet kommer båten dra ca 9,5 liter per timme. Det är knappt märkbart mer än vad vår båt drar idag vid runt 24-25 knop. Så lite lägre hastighet blir det nog i sommar, men betydligt bättre bekvämlighet då denna båt kommer ta vågorna mycket bättre.
Köpet gjordes idag, sista oktober. Kapellet skall åter till båten tillsammans med dynorna. Båtvagnen ska komma till Enköping. En service på motorn ska göras. Därefter är det bara att invänta lämpligt väder för att frakta över båten till klubben.