Sedan nya båten kom har jag tillbringat några timmar på att lära mig hur den fungerar. En båt från 2001 har förstås sina brister. En ny plotter (gps sjökort) och ett ekolod skulle installeras. Ekolodet har sin givare på utsidan i aktern och kabel skall sedan dras genom båten för att landa i plottern vid förarplatsen. Det här valde jag att fördela över tre arbetsdagar (valde o valde vet jag inte, men det blev så). Först demontering av den gamla. Fylla i hål i skorvet. Borra nya hål och montera givaren. Kabelgenomföring i båten fanns redan, men behövde göras lite större så kontakten skulle gå in. Det här hålet limmades sedan igen.
Lite svårt att se på bilden, men utegivaren sitter i nederkant på botten och kabeln som går in i det vita området är kabeln från givaren som går in i båten. Det här var första dagen med ekolodsjobb. I samband med det här såg jag också en bälg som lossnat från sitt fäste. Kontaktade säljaren och fick ut en mekaniker som lagade denna. Den var nybytt och hade inte riktigt fastnat ännu.
Status just nu är att ett skräpväderområde passerade i helgen och inför det hade jag lagt på en extra presenning över kapellet för att skydda mot att det eventuellt skulle komma 20 cm med snö..
Det här kom av sig delvis. Snön blev mest regn. I går var mekanikern på plats och satte dit bälgen igen. En trevlig kille som kunde en hel del om denna motor.Utifrån hans erfarenhet som mekaniker för mercruiser motorer så var det väldigt sällan problem med den här typen av motor så länge som olja byttes som det skulle. Det är en förhållandevis lätt motor som ändå ger mycket kraft i jämförelse med bensinmotorerna som både drar mer och är tyngre. Det låter lovande.
När meken åkt iväg gjorde jag en sista insats att få ekolodet på plats hela vägen. Jag hade den gamla kabeln som var framdragen till instrumentpanelen, men jag har inte lyckats hitta den bland alla kablar som går in där.
Men så plötsligt så såg jag en kabel som liknade den jag sett i aktern. Jag provade att dra lite i den och såg att min fasttejpade kabel (tejpade ihop den nya med den gamla kabeln för att kunna dra den nya på plats) flyttade på sig. När jag dragit en stund så kom den nya kabeln fram under instrumenten så jag kunde koppla ihop den med plotterskärmen. Kändes bra att få ordning på den också.
Av de fel o brister som jag upptäckte så tror jag att det enbart är vindrutetorkaren som återstår att fixa. Efter lite säkringsbyten så gick belysningen igång. Någon motorrumsfläkt som jag letat efter visade sig inte finnas på båtar med dieselmotorer. Den automatiska länspumpen fungerar och tömmer ut vatten som hamnar under motorn. Nu är det bara att hoppas på att isen släpper i hamnen så vi kan sjösätta.