Tidigare skrev jag om en uppdatering jag planerade att göra för ljud och återkoppling i spelet (force feedback). Ett riktigt flipperspel har en extra dimension i att det känns i händerna vad som händer i spelet. Det här går att få till i ett digitalt flipperspel på lite olika sätt, kontaktorer, vibrationsmotorer osv. Men det går också att få till med taktila högtalare. Jag placerade 4 st taktila högtalare inuti flipperspelet. De sitter fastlimmade i väggarna. När de får signaler från ljudkortet i datorn så skickas de vidare ut som vibrationer i kabinettet. Det uppstår samma ljud som om det kom ur en vanlig högtalare, men istället för ett högtalarmembran så fungerar trä i kabinettet som membran.
Jag kommer behöva finjustera nivåerna på de här högtalarna, men det blev en annan känsla i spelet nu när jag kan följa ljudet över spelplanen samtidigt som bollen rullar i de områdena. Känslan i händerna ökade också nu i och med att vibrationerna från högtalarna känns av vid flipperknapparna.
